هرآنچه که باید درباره همایون شجریان بدانید
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۶۶۹۹۴
همایون در یک خانواده هنرمند متولد شد، خانه برایش مصداق یک دانشکده خصوصی موسیقی تمامعیار بود؛ اما با این حال، از کودکی ریتمشناسی را زیرنظر ناصر فرهنگفر نوازنده برجسته تنبک آموزش دید.
فردا، ۳۱ اردیبهشتماه، همایون شجریان ۴۶ ساله میشود. استعداد، ذوق و حنجره توانمند او، از جمله دلایلی است که میتوان وی را در ردیف خوانندهها و آوازخوانهای درجه یک کشور قرار داد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
همایون در یک خانواده هنرمند متولد شد، خانه برایش مصداق یک دانشکده خصوصی موسیقی تمامعیار بود؛ اما با این حال، از کودکی ریتمشناسی را زیرنظر ناصر فرهنگفر نوازنده برجسته تنبک آموزش دید. آواز را از پدر آموخت و در هنرستان موسیقی کمانچه و در بیرون از آن، با آموزش اردشیر کامکار، نواختن سنتور و سهتار را آموخت. در ادامه این مطلب، درباره دورههای مختلف زندگی همایون شجریان بیشتر خواهیم گفت.
همصدا با کاروان موسیقیهمراهی در کنسرتهای آمریکا، اروپا و ایران، با تنبکنوازی، همآوایی با پدر روی صحنه کنسرت و اجرای مستقل؛ این نقشهراهی ۳۰ ساله است که همایون شجریان برای رسیدن به نقطه فعلی طی کرده است. همایون در جوانی شانس همراهی با نوازندههای بزرگی مانند استاد حسین علیزاده، نوازنده برجسته تار و سهتار و کیهان کلهر، نوازنده کمانچه را نیز داشت و به همین دلیل، روحیه او بیش از پیش با ساز و آواز ایرانی عجین شد. موسیقیای که همایون در یکی از مصاحبههایش درباره آن گفتهاست: «برایم مثل آب خوردن است، یعنی اینقدر از بچگی با آن بزرگ شدم که میدانم در این موسیقی چی، کجاست». او در این دوران، آهنگسازی نیز کرد. یکی از تجربههای شنیدنی همایون در این زمینه، آهنگسازی تصنیف «دلستان» با مطلع «ای کاروان آهسته ران» علیرضا افتخاری در آلبوم قصه شمع است.
وصل و جدایی در دهه ۸۰راه برای همایون شجریان در موسیقی با آواز ایرانی شروع شد. اولین آلبوم این خواننده، «نسیم وصل»، ۱۸ سال پیش با آهنگسازی محمدجواد ضرابیان انتشار یافت. ناشکیبا را با آهنگسازی معلم دوره نوجوانی خود، اردشیر کامکار، راهی بازار کرد و در گامهای بعدی، با آهنگسازی علی قمصری، آلبومهای «شوق دوست» و «نقش خیال» را راهی بازار موسیقی کرد. «با ستارهها» را با آهنگسازی محمدجواد ضرابیان ساخت و بعد از آن نیز، آلبومهای «خورشید آرزو» و «قیژک کولی» را با همراهی گروه «دستان» خواند. همایون فعالیت خود را در دهه ۸۰، با آلبوم «شب جدایی» به پایان رساند. این خواننده در دهه ۹۰، با آوازخوانی در آلبوم «شوقنامه»(بازیابی تصانیف عبدالقادر مراغهای)، توانمندی حنجره و تسلط بر آواز ایرانی را به بهترین شکل ممکن نشان داد؛ اما مسیر خود را در سال ۹۰، با فرم جدیدی در خوانندگی ادامه داد که با مسیر طیکرده او در دهه ۸۰ تفاوت دارد.
چشم امید به صدای آواز ایرانیکنسرتهای مستقل همایون شجریان از میانه دهه ۸۰، تقریبا همزمان با انتشار آلبومهایش در این دهه آغاز شد. همکاری او با سهراب پورناظری، در دهه ۹۰، فصل جدیدی را در کارنامه کاری و هنریاش رقم زد. همایون مشغول امتحان فرمهای جدیدی در موسیقی شد؛ چراکه معتقد بود اگر روی موسیقی سنتی اصرار کند، شاید این موسیقی، به تعبیر او، «گم شود» و نسل جدید با آن ارتباط برقرار نکنند و از آن به عنوان موسیقی روی طاقچه یاد شود. هرچند فرمهای جدید همایون، بهویژه در آلبوم «نه فرشتهام نه شیطان» و «آرایش غلیظ»، با آهنگسازی تهمورس و سهراب پورناظری، با استقبال عمومی مردم مواجه شد، اما نمیتواند جماعتی را که دل در گرو آواز اصیل ایرانی دارند و از ظرفیت حنجره و توانمندی او آگاهند، راضی کند. چراکه آنها معتقدند همایون یکی از کسانی است که به خوبی میتواند آواز ایرانی، یکی از بزرگترین میراثهای هنر این سرزمین را به نسلهای بعدی ارائه دهد و از آن مراقبت کند. آنچه به نظر میرسد، این است که همایون شجریان، در ۴۶ سالگی، بعد از چند دهه تجربه موسیقایی و اخذ گواهینامه درجه یک هنری در رشته آواز، دیگر نیازی به امتحان فرمهای جدید ندارد و باید در پی تثبیت سبک و جایگاه خود به عنوان یک خواننده تراز اول باشد.
/خراسان
منبع: ایران آنلاین
کلیدواژه: همایون شجریان آهنگ سازی آواز ایرانی دهه ۸۰
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۶۶۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
خواننده لرستانی پس از چند سال غیبت به صحنه برمیگردد
کنسرت سامان علی پور و گروه آوای پارسیان، همزمان با بیست سالگی تاسیس این گروه، اوایل خرداد سال جاری در تالار وحدت روی صحنه میرود. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، سامان علی پور خواننده و آهنگساز موسیقی کشورمان جمعه 4 خرداد 1403 از ساعت 21 و 30 دقیقه در تالار وحدت روی صحنه میرود.
علی پور که برگزاری کنسرتهای بسیاری در نقاط مختلف کشور را در کارنامه دارد، پس از مدتی دوری از صحنه، با همراهی گروه آوای پارسیان و با اجرای قطعاتی از موسیقی مناطق زاگرس نشین به صحنه باز میگردد. برگزاری این کنسرت با بیست سالگیِ تاسیس گروه آوای پارسیان همراه شده است.
آواز خواننده معروف لرستان در تالار وحدت
در کنسرت پیش رو «دی بلال»، ساز و آواز با تکنوازی قیچک، «مریم»، ساز و آواز با همراهی تار و نی و آهنگ «عاموزا» در دستگاه شور اجرا میشوند. همچنین قطعهی «شیرین شیرین» در دستگاه همایون نواخته و خوانده میشود.
بخش دیگری از این کنسرت در آواز اصفهان اجرا میشود که قطعات این بخش عبارتند از؛ «بوی دینم»، «نازارم»، ساز و آواز با تکنوازی قانون و آهنگ «کژال.»
در این کنسرت قطعات «سه پا»، «دوپا» و ساز و آواز با تکنوازی کمانچه در دستگاه ماهور نواخته و خوانده میشود.
همنوازان گروه آوای پارسیان را مسعود سرلک – نی، بهرام آذرشب – تار، جمشاد خاکپور – ویولا، شیما شاه حسینی – دف، افشین هنرور – تنبک، علی رضوی – گیتار، سارا کریمی – قانون، مهدی سلیمی – گیتارباس، محمدجمشید پویا – کمانچه، لیدا ارغوانی فرد - قیچک باس، مروارید حسینی – سنتور، امیرحسین بلوری – سرنا، شقایق نجاتی – ویلنسل و فاطمه جاهدی – تنبک؛ تشکیل میدهند. این کنسرت به تهیه کنندگی موسسه فروغ فلق برگزار میشود.
کنسرت سامان علی پور و گروه آوای پارسیان جمعه 4 خرداد 1403 از ساعت 21 و 30 دقیقه در تالار وحدت برگزار میشود. علاقهمندان به موسیقی مناطق زاگرس نشین میتوانند بلیتهای این کنسرت را از طریق سایت ایران کنسرت تهیه کنند.
انتهای پیام/